Boktips: The Namesake av Jhumpa Lahiri

namesakeTänkte att jag skulle slänga in ett boktips. En bok som jag velat tipsa om i flera år. För exakt två år sen började jag mina studier i engelska, och den första litteraturkursen behandlade modern engelskspråkig litteratur, där vi fick läsa The Namesake av Jhumpa Lahiri. Så himla bra den är.

Boken handlar om att hitta sig själv. Gogol föds i USA, men hans föräldrar kommer från Indien. De väntar på ett brev från mammans mormor, där hon har valt ut ett namn som barnet ska ha. Det är bara det att brevet inte dyker upp och för att släppas ut från BB måste det finnas att namn att skriva på födelsebeviset. Namnet Gogol väljs.

Föräldrarna försöker sedan byta det enligt sina seder men möts av motstånd, och Gogol får leva ett helt liv där han itne vet vem han är och var han har sin identitet.

Jag vill inte avslöja för mycket men det är en så himla vacker berättelse. (Tyckte jag inte när jag läst den första gången, men vi tvingade skumma igenom den tre gånger till så nu älskar jag den). Den finns i svensk översättning och heter då I väntan på ett namn. Låna/köp och läs!

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

