Ciabatta

I fredags bakade jag ciabatta, ett av mina favoritbröd. Fick till dem helt okej för att vara första gången (okej andra, jag bakade för 1,5 år sen men jag har inget minne av hur de blev). Det är i alla fall väldigt enkelt även om man måste bereda sig på att vänta några timmar. Första laddningen gör man nämligen ett dygn innan man kan göra färdigt själva degen.

P1010571-kopia

Glömde fota när jag hade alla på gallret, men nåt sånt här typ..

Så här gör man:
Dag 1

Rör ut 1/3 paket jäst (á 50g) i 1 ½ dl ljummet vatten. Blanda ner 1 dl fint rågmjöl. Låt bunken stå övertäckt i rumstemperatur ca 1 dygn.

Dag 2:

Rör ut 2/3 paket jäst med 4 dl ljummet vatten. Tillsätt fördegen, 1½ tsk salt, 2 msk olivolja och mjöl (4 dl durumvetemjöl + 6 dl vetemjölspecial/durumvetemjöl). Man behöver kanske inte allt mjöl. När degen är klar (enligt receptet ska den vara ganska lös men min blev väldigt kompakt) ska den jästa under bakduk i 1,5-2 timmar.

Kavla ut degen till en avlång kaka, ca 30 x 50 cm. Sen skär man degen i tio bitar á 10 x 15 cm. Jag valde dock att göra 20 bitar ca 10 x 10 cm för jag tycker de blir så stora annars. Lägg på bakplåtpappersklädd plåt och låt jäsa ca 30 minuter. Grädda på 225 grader i 15-20 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

