Olika yrken: telefonförsäljare

Mobilen ringde för en stund sedan. Det var en kvinna som påstod att hon ringde från Telia. Sen förstod jag inte riktigt vad hon sa. Den här människan pratade väldigt fort och på väldigt bred skånska. Jag förstod helt ärligt inte vad hon menade, och jag brukar inte ha svårt att förstå skånska. Jag har för sjutton en ingift släkting som är född i Skåne (och ett tag var jag en trogen anhängare till Mat-Tina)!

När hon hade rabblat några meningar var jag tvungen att be henne ta om det hon sa eftersom jag inte förstod. Då vill man ju inte säga typ ”jag förstår inte vad du säger” utan jag bad henne säga samma sak igen. Ändå förstod jag inte. Till slut tror jag vi kom överens om att jag inte skulle ha nåt, i alla fall.

Men alltså, hur tänker man om man jobbar med att sälja saker i hela Sverige när man öser på med värsta dialekten? Jag brukar sällan bli sur när det ringer telefonförsäljare, för jag förstår att det är deras jobb. Däremot tyckte jag att det kändes arrogant att liksom förutsätta att jag skulle kunna skånska flytande? Jag pratar inte rikssvenska själv, men om jag skulle ha hennes jobb skulle jag putsat bort det värsta från min norrländksa och pratat ”vanlig” svenska.

Eller tror ni nån skulle förstå om jag ringde upp och sa ”hejhej, jahet Ina å ja ring från brebannsbolage’. Ja se hänna att du ä kunn hos oss sen ifjol…” i snabbt tempo?

För övrigt hatar jag den där namngrejen de kör med, försäljarna. ”Hej Ina, jag ser att du är kund hos oss Ina och då är det såhär Ina att jag har ett erbjudande till dig Ina om du skulle tycka att det var intressant Ina”. Man kan väl säga som så att den funkar inte på mig..

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

