Secondhand är inte alltid lika med vintage

Jag följer en del personer som inreder med loppisfynd och har det himla fint hemma. Jag har en del på instagram och bland bloggare måste jag nämna Underbara Clara. Allt är vintage, 50-tal eller retro (inte specifikt hos Clara) och å ena sidan brukar jag bli lite avundsjuk men å andra sidan är det ju inte riktigt min stil. Det får mig att må dåligt ibland eftersom secondhand och begagnat är det absolut bästa för miljön. Det krävs nämligen en massa resurser för att tillverka nytt.

Men så ser jag mig om i mitt kök och inser att vi inte har köpt någon möbel helt ny. Det passar hemma hos oss och är ändå begagnat, bra för miljön alltså!

image

Köksbordet med stolarna köpte vi på blocket när vi flyttade till Östersund. Det må vara i furu (helt omodernt) men vi gillar det. Dessutom är det stort och rejält. Man ryms lätt 10-12 stycken runt bordet!

image

Vitrinskåpet har jag nog visat förut. Furu det med, men då passar det så bra till köksbordet! Fyndade för några hundralappar på en lokal köp- och säljsida på Facebook. Några av glasen där inne är köpta secondhand också 😉

image

Kökssoffan vet jag att jag har visat förut. Har tillhört min farmor en gång i tiden men nu står den hemma hos oss. Jag har klätt om den i tyg från IKEA (varken retro eller reko) och sytt matchande kuddar i samma tyg. Passar oss även om det varken är vintage eller retro 🙂

image

Senaste fyndet är den här hyllan. Köp och sälj på Facebook, 50 kronor fick jag betala. Var i behov av lite färg på sidorna så jag smetade dit lite. Sakerna som står i hyllan är dock nya, alltihop.

image

I köket har vi också två vita lackhyllor från IKEA. Varken eko, vintage, retro eller ens secondhand. Men i det stora hela har vi en hel del begagnat i köket och det gör mig glad att inse det. Ens hem måste inte vara retro eller vintage, man kan välja andra stilar och ändå handla begagnat.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

