27 september 2014 – Förberedelserna

I det här inlägget tänkte jag beskriva dagen innan bröllopet och förmiddagen när vi gjorde oss i ordning för dagen. 

Dagen före bröllopet var vi i lokalen hela dagen. Vi ställde i ordning bord (vilket tog alldeles för lång tid eftersom lokalen hade krympt sen jag var där sist. Eller så mindes jag fel. Det var i alla fall svårt att möblera som jag hade tänkt men till slut fick vi till det. Det blev trångt som tusan, men vi överlevde). Borden dukades och så lagade vi färdigt maten. Jag gjorde tårtorna, vilket gick åt h-vete eftersom mousserna fick fel konsistens. Dock löste det sig ändå och de blev både fina och goda. Vi ställde också i ordning för vigseln eftersom vi skulle ha vigseln i samma lokal.

På kvällen kunde jag inte sova. Det var bokstavligt talat omöjligt! I hjärnan snurrade en massa tankar på detaljer som inte blivit fixade. Hjärtat slog onaturligt fort hela tiden. Helt normalt när jag ska göra något utöver det vanliga, och det får man väl ändå säga att ett bröllop är.

Jag somnade till slut och vaknade upp kring åtta. Eftersom kylskåpet gapade tomt tog jag bilen till ICA och köpte frukost. Medan vi åt dök makens syster upp med sminkväskan i högsta hugg. Hon skulle fixa mitt brudsmink. Så när vi fått i oss frukosten skred hon till verket. Det flöt på bra. Hon hjälpte mig också med håret.

Min man och jag åt lunch och sen bytte vi om. Ögonblicket när jag fick på klänningen och han tittade på mig, det ögonblicket hoppas jag att jag aldrig glömmer. Jag kände mig verkligen så himla vacker och det syntes att han också tyckte det.

Vi åkte iväg till lokalen där vigsel och middag skulle ske, och också fotograferingen. Jag gick in i köket, där mamma och svärmor stod och fixade med det sista. När mamma fick se mig började hon gråta. Så rörande.

Så spenderade vi en stund i och kring festlokalen och tog några kort. Det blåste så fruktansvärt så vi kunde inte ta några bilder på bryggan som vi hade tänkt. Eller vi hade nog kunnat, men den låg i princip under vatten så det kändes inte som att det var läge för det. Som tur är hittade vi lä på några ställen, mot en timmerstuga, på marken och i skogen. Och det blev vackra bilder.

DSC_0190 kopia2DSC_0205 kopia2

DSC_0214 kopia2

 

Foto: Frida Steigert

 

Efter fotograferingen hjälpte vi till att göra i ordning det sista i lokalen och så gömde vi oss när gästerna började anlända. Det kändes bra även om det pirrade lite i magen…

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

