27 september 2014 – vigseln

Egentligen finns det väl inte så mycket att skriva om vigseln. Den var bara, och det är svårt att beskriva för den som inte var där. Men jag tänkte försöka ändå och försöka skriva hur vi hade tänkt kring de olika delarna. Vi hade en borgerlig vigsel som man kan utforma som man själv vill (till viss del).

Vi hade valt en ingångslåt och den spelades på klarinett av en av mna närmaste vänner. Vi valde Intåg i sommarhagen av Wilhelm Peterson-Berger. Den var lagom pampig och passade fint trots att det var slutet på september. Anledningen till att vi valde den var att vi har bott i Östersund, och kompositören hade hus på Frösön, som ligger alldeles intill staden. En liten anknytning dit. Hon fick korta ner den ganska mycket men det blev ändå precis lagom.

Sen hälsade vigselförrättaren välkommen och sa några inledande ord. Direkt på det blev det en solosång. Vi hade en så himla duktig solist som hade med sig en lika duktig pianist. Låten de sjöng var Himmelblå som var ledmotiv till den norska tv-serien med samma namn. Förutom att jag tycker att den är så fin och lite ovanlig så är det lite kul också eftersom jag har norska rötter.

Sen läste vigselförrättaren dikten Union. Så vacker och passar så bra just innan vigsel och löften. Efter dikten följde just Vigselakten med löften och ringväxling. De löften vi använde hade vigselförrättaren skrivit och brukade använda i sina vigslar. Vi klarade av det utan felsägningar (efteråt sa en gäst att det hördes att jag är lärare, jag pratade klart och tydligt). Ringväxklingen blev svårare eftersom maken först valde fel ring till mig, och sen så fick jag knappt på ringen på hans finger. Men det blev bara trevligt.

DSC_0352 kopia2

 Foto: Frida Steigert

Och då lyssnade vi på nästa solosång. Halo hade vi valt, och det blev också så himla fint. Efter det höll vigselförrättaren ett litet tal och så fick vi vigselbeviset. Sen vände vi oss mot publiken och blev fotograferade. Min vän spelade utgångslåten på klarinett, Can you feel the love tonight, och så gick vi ut. Där blev det också lite kort, kramar och riskastning innan vi gick och blev fotograferade med våra familjer.

Oj, det blev lite längre än jag hade tänkt. Det fanns visst en del att säga om vigseln ändå 🙂

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

1 thought on “27 september 2014 – vigseln”

Kommentera

