Vårt bröllop – Efterrätten

Jag tänkte skriva några inlägg om maten, och då börjar jag med det lättaste. Efterrätten! Eftersom vi gjorde allt själva ville vi ha något som gick fort att göra och var lätt att ta fram. Det fick bli Brownies. Jag använde ett recept ut min kokbok (Vår kokbok) som jag ändrade lite och valde att täcka dem med Leilas cream cheese frosting. Eftersom vi gifte oss på hösten tyckte vi också att det passade bra att garnera med röda vinbär. Så här såg min efterrätt ut:

image

 

RECEPT

Brownies
250 gram Marabou mjölkchoklad – schweizernöt
250 gram smör
5 ägg
5 dl socker
5 msk kakao
3,75 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
2,5 tsk vaniljsocker

Hacka chokladen. Smält smöret och rör sedan ner den hackade chokladen. Rör tills den har smält. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål och rör sedan ner det ägg- och sockerblandningen. Rör sist ner den smälta chokladblandningen. Häll ut i en långpanna (ca 35 x 42 cm) och grädda på 175 grader i 25 minuter.

Leilas cream cheese frosting
Då Leila är lite av en bakdrottning i Sverige valde jag att prova hennes recept på frosting. Här har jag hittat hennes recept. Som med allt annat måste man ibland ändra så det passar en själv, jag har minskat mängden florsocker eftersom Brownies är så söta i sig själva.

180 gram smör
300 gram Philadelphiaost
3 tsk vaniljsocker
3 msk färskpressad citron
4 dl florsocker

Jag blandade ihop allt med en elvisp. Snabbt och enkelt!

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

3 thoughts on “Vårt bröllop – Efterrätten”

Kommentera

