30 before 30

Har länge funderat på att göra en bucketlist*. Tror till och med att jag har skrivit en men den ligger väl och skräpar någonstans. Så igår snubblade jag över ett antal personer som gjort en lista på 30 saker de ska göra innan de fyller 30, så nu har jag också gjort en sådan. Jag har ungefär 4,5 år kvar innan det är dags och just att ha en tidsgräns gillar jag. Då blir sakerna verkligen gjorda, tänker jag. Så här kommer den:

1. Springa en mil
Det längsta jag någonsin har sprungit är knappt 5 km. Men de allra flesta lyckas ju lära sig springa en mil så det ska jag också göra.

2. Köpa ett hus
Vi vill bo i hus och innan jag är 30 ska vi banne mig göra det också. Punkt.

3. Semestra på en plats söder om Dalarna.
För att jag vill se södra Sverige. Och för att det är så jäkla långt till söder om Dalarna att jag aldrig orkar.

4. Ta lärarexamen med efterföljande legitimation.
Ja, kan jag få det där jäkla papperet någon gång tack.

5. Planera och genomföra ett trevligt arrangemang hemma.
Hur formellt låter inte det? Jag tänker typ middag eller en fest av något slag. Behöver inte vara hemma, vi kan hyra en lokal. Men jag vill också att det ska vara lite mer genomtänkt än en vanlig parmiddag. Snacka om att utmana sig själv //mvh hatar att stå i centrum på fester.

6. Läsa in en gymnasielärarexamen.
Jag SKA ha en sådan examen. Oavsett vad det blir för ämne.

7. Se en musikal i London
Ingen jättestor grej, typ alla gör ju det. Men då måste jag i alla fall åka till London igen. Och när jag väl är där SKA jag även titta på alla platser i Notting Hill-filmen.

wpid-IMG_20140102_183534.jpg

8. Besöka Spanien.
Kommentar överflödig.

9. Träna Yoga varje vecka
Jag har tre mål som jag ska nå:
– Kunna sätta ner hälarna i golvet i positionen som heter typ ”nedåtgående hunden”
– Nå golvet med lite mer än fingertopparna
– Händerna ska nå varandra i den övning jag kallar ”superjobbig axelövning”. Åtminstone på ena sidan.

10. Spela in 10 låtar.
Varav några egna, men covers är också okej.

11. Sjunga för publik 3 gånger.
Jag saknar att sjunga inför folk. Jättemycket. Så jag ska försöka få till det tre gånger till. Det är sällan man hamnar i naturliga situationer där det passar sig att sjunga.

12. Bli blodgivare

13. Registrera mig som organdonator.

14. Gå till tandläkaren
Jag törs inte säga när jag var till tandläkaren sist. Och jag blir mer och mer rädd ju mer tid som går.

15.Sy ett klädesplagg till mig själv.

16. Baka en våningstårta.
Bara för att jag skulle vilja prova.

17. Fixa fotoalbum eller fotoböcker för alla år från 2011.
Jag släpar efter lite, om man säger så.

18. Lära mig fotografera ordentligt.
Alla uttryck som bländare, slutartid och ISO som fotografer använder. Jag ska förstå vad de betyder och kunna använda mig av det.

19. Slutföra ett bokprojekt.
Vilket som helst, så länge det blir klart. Det behöver inte publiceras, jag vill bara se att jag kan. Eller, jag vet ju att jag kan för jag har två färdigskrivna projekt. Som inte blev så bra. Men jag vill se att jag kan en gång till.

20. Läsa första Harry Potter på spanska.
Älskar Harry Potter. Hatar att läsa på spanska. Den här punkten känns svårast, faktiskt.

21. Spela in och publicera en podcast.
En dröm jag har haft ett tag. Behöver inte bli bra, bara det blir så att säga.

22. Höra makens systerdotter säga mitt namn.
Och det är nog inte så långt borta, jag tror hon försökte förra gången vi sågs 🙂

23. Gå på en av mina vänners bröllop.
En specificerad vän med fästman bör gifta sig innan jag fyller 30. Jag hoppas det händer.

wpid-img_20141027_163649.jpg

Jag ❤ bröllop

24. Göra ett släktträd
Som en snygg tavla att hänga upp någonstans, med min och makens släkter sammanlänkade.

25. Äta indisk mat.
Alltså tillagad på en indisk restaurang.

26. Gå på musikkonsert.
Heter det ens så undrar tant Ina? Men jag vill gå och lyssna på någon artist jag tycker är bra. Ej klassisk opera med andra ord. (OBS! är säkert skitbra men jag tänker mer Kelly Clarkson eller någon).

27. Ordna en tjejmiddag med något tema.

(Den här punkten blev uppdaterad efter att #5 hade genomförts. Jag fick nog mersmak, helt enkelt).

28. Lära mig sminka mig proffsigt.
Kanske inte som en makeup-artist men jag vill veta vad jag ska använda foundation, rouge och eyeliner till. Och så vill jag kunna sminka snygga ögon (med ögonskugga). För en del vaknar den här viljan i tonåren, för mig vaknar den nu.

29. Plastbanta köket rejält.
Svårast blir fryspåsar och soppåsar, helt klart. Men det övriga ser jag inga problem att klara mig utan.

30. ?
Okej, sista punkten är inte riktigt klar. Men jag har i alla fall 29 punkter 🙂

*En bucketlist är alltså en lista på saker man vill göra innan man dör.

________________________________

Update 2015-08-07: Ändrat punkt 3, 8, 10 och 20.

Update 2016-02-24 Förtydligat punkt 9

Update 2016-11-08 Eftersom livet med hund har ändrats har punkt nummer #15 och #27 ändrats.

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

5 thoughts on “30 before 30”

  1. Så roligt!
    Om du behöver extra support.. punkt 5, 8, 16, 23 och 25. dvs ifall du behöver provsmakare, reskamrat, bli bröllopsgäst hos någon eller indisk middags-mat-kamrat, ring mig! 8)

Kommentera

