Att plastbanta köket

På senare år har ordet plastbanta tillkommit, ett ord som syftar till att man ska minimera användandet av plast. Anledningen till detta är flera. Plast är inte hållbart för vår miljö eftersom det till exempel tillverkas från fossila källor (råolja bland annat). Dessutom innehåller plast en massa läskiga kemikalier som kan frigöras och lagras såväl i naturen som i våra kroppar. Flera av dessa kemikalier vet vi inte hur de påverkar kroppen. Läskigt, eller hur?

Det finns mycket bra inlägg att läsa om plast- och kemikaliebantning på nätet. Underbara Clara tipsar här, och när det gäller att plastbanta köket har Saras Eviga ett riktigt mastodontinlägg som jag utgått från när jag har ”checkat av” mitt eget kök. I min lista över 30 saker jag ska göra innan 30 ingår att plastbanta köket, sen tar jag resten av hemmet eftersom. I det här inlägget har jag tänkt skriva om hur långt jag har kommit idag och senare ett inlägg om vad som är nästa steg innan jag anser mig vara klar. Att klara sig helt utan plast tror jag nämligen är svårt, men så lite som möjligt känns som ett bra mål! Bra alternativ till plast är trä, glas och rostfritt.

DET HÄR HAR JAG GJORT HITTILLS:

träredskap

Absolut viktigast är det som kommer i kontakt med mat, och gärna det som värms upp. Vi hade tidigare bara köksredskap i plast och även innan jag kom över den här problematiken tyckte jag att det kändes läskigt att använda stekspadar i just plast eftersom de ju borde smälta? Tidigt byttes alltså de flesta köksredskapen ut till andra i trä. Jag köpte detta plastbantningskit från Lapland Eco Store. Det är deras minsta paket och jag tycker att jag klarar mig långt på det. Det som jag saknade (och fick fortsätta använda av plast) var en pastaslev samt en soppslev. Ångesten i det, förstå vad varm plasten blir när man släpper ner den i en gryta med kokande soppa.. I slutet av juli, när vi var på IKEA, hittade jag GRUNKA Köksredskap i 4-pack, så jag fick mig en soppslev och en pastaslev. Dessutom fick jag en extra stekspade, som jag velat ha länge, samt en serveringssked vilket jag också har velat ha. Priset är ju dessutom oslagbart. Andra redskap hos IKEA är ju inte heller dyra, ifall just detta set skulle vara slut när du är där. Utöver dessa två kit har jag också en slev samt en gaffel i trä som jag köpt på marknad för länge sedan.

ikea grunka

Den uppmärksamme tänker då att en stekspade i rostfritt inte går att använda i en teflonpanna. Stekpannor med non-stickbeläggning innehåller ämnen som helt enkelt inte är möjliga att bryta ner och därför stannar kvar i våra kroppar, och naturen, för evigt. Dessa har därför åkt ur mitt kök. I julas fick jag en stekpanna i gjutjärn av mina föräldrar så jag har övat med den under våren och början av sommaren. Det som jag var mest rädd för med en stekpanna i gjutjärn var att det skulle bränna fast (vilket väl var anledningen till att någon uppfann teflonpannorna från början). Men det visade sig gå riktigt bra. Jag har lärt mig att jag inte kan hetta upp pannan till max och sedan sänka till den temperatur jag vill ha eftersom den inte hinner med så tvära kast. Därför ställer jag in plattan direkt på den temperatur jag ska steka i. Dessutom behövs mer fett än i en teflonpanna, den saken är klar. Inte mycket mer fett dock. Gjutjärnspannan vi fick var dock lite liten i diameter så under IKEA-turen köpte vi även denna gjutjärnspanna som heter SENIOR. Jag tycker den är otroligt vacker med sin emaljerade utsida samt sitt trähandtag, och ändå kostade den bara 249 kronor. Det finns även stekgrytor i samma serie. Sen hur ”bra” gjutjärnet är i förhållande till andra gjutjärnspannor kan jag inte svara på, men det känns i alla fall bättre än teflon. Har vi otur får vi kanske byta ut den senare, men den var i alla fall inte dyr.

gjutjärnspanna

Våra skärbrädor i plast har fått sällskap av några skärbrädor i trä. Än har vi inte helt bytt ut dem, eftersom jag vill ha fler skärbrädor. Målet är att ha en för respektive grönsaker och bröd, lök, kött, kyckling och fisk. I dagsläget har vi tre stycken, en som jag fick i present från Lapland Eco Store och så två som jag köpte på IKEA för två år sedan. Jag har dock inte skött dem som man borde, vilket syns på bilden..

Skärbrädor

I julas önskade jag mig skålar i rostfritt stål. Jag fick en liten och en större från Lapland Eco Store samt en som är mittemellan och kommer från Åhléns. Den största på bilden hade maken med sig när han flyttade hemifrån. Rostfria bunkar borde inte vara svåra att hitta på loppisar och annat! Plastskålarna åkte ut.rostfritt

Något annat av plast man ofta har hemma och som man ofta låter bli upphettat är matlådor i plast. Här kan man säga att vi är halvvägs. I present fick jag en matlåda av glas, med ett rostfritt lock och en funktion som gör att locket suger fast. Den är också köpt på Lapland Eco Store men finns inte kvar i deras sortiment. Det är denna matlåda som står längst ner till höger. På IKEA hittade vi också några matlådor i glas. De har dock lock i plast men om man plockar bort det innan man värmer lådan blir det inte lika farligt. Vi köpte även en mindre variant som man kan ha som förvaringsburk. Denna mindre variant har jag staplat i varandra på bilden, vilket är smidigt när den ska förvaras i skåp och så vidare. Det fanns också en större låda samt en rund variant i samma serie. Superbra! Dessutom har jag börjat spara tomma glasburkar (syltburkar osv.) för dessa kan man ju också ha till förvaring av mat. glasburkarJag försöker även minska ner användandet av plastfolie, men tror själv att det är svårt att vara utan helt. Underbara Clara tipsar om att man kan lägga exempelvis en tallrik över en skål med matrester, så håller det sig tätt ändå. Det tipset har jag tagit till mig och jag tycker att det fungerar bra. Dessutom har jag ett paket med Bee’s Wrap, som är ett naturligt alternativ till folie tillverkat på bland annat bivax och jojobaolja. Mellan användningarna diskar man det och så kan man använda det om och om igen. På min förpackning står det att den kan användas i ett år. Jag har ett paket av den största storleken och skulle gärna ha fler, de funkar jättebra! Dessutom luktar de gott av bivax. Både bivax och jojobaolja har dessutom antibakteriella egenskaper, perfekt för att minska bakterietillväxt i maten. På bilden ser ni även en blåbärsfläck som inte gick bort i disken 🙂 beeswrap

Det sista jag har gjort är att jag har skaffat mig en vattenflaska i rostfritt stål. Istället för att dricka vatten ur träningsflaskor gjorda av plast som man kan köpa för en tjuga på närmsta sportaffär har jag alltså en hållbar flaska som dels kommer överleva mig, det är jag säker på, som inte innehåller lika mycket gifter som plast och som är ganska snygg samt går att göra personlig. Min kommer från Klean Kanteen och är även den inköpt på Lapland Eco Store, och den finns i alla möjliga färger och storlekar. Passar såväl bebisar som vuxna, och man måste ju inte ha den som träningsflaska. Funkar bra på utflykter också. Det finns även fina flaskor i glas, och från andra tillverkare än just Klean Kanteen.kleankanteen

Nu är mitt mastodontinlägg om vad jag hittills gjort i köket slut. Jag kommer även skriva ett inlägg om vad som är planen för köket och göra ett inspirationsinlägg kring plast- och kemikaliebantning. Hoppas att det ska intressera de flesta!

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

2 thoughts on “Att plastbanta köket”

Kommentera

