Tjälknöl med rödvinssås och potatisgratäng

Tänkte tipsa om lättlagad bjudmat som liksom sköter sig själv. I början av januari bjöd vi hem min familj på middag. Jag lagade den norrländska specialiteten tjälknöl. Principen när man lagar denna rätt är att man sätter in en frusen köttbit i ugnen och låter den tillagas på låg värme i sisådär 10-12 timmar. Sedan lägger man den i saltlag ytterligare några timmar. Man behöver alltså ha lång tid på sig. Det bästa är om man kan sätta in köttet på kvällen och steka det över natten. Jag glömde dock bort det, så jag gjorde snabbvarianten. Så här gjorde jag:

Tjälknöl

Tjälknöl

Jag använde 1,6 kilo ryggbiff, vilket väl är lite lyxigt om man ska göra denna rätt. Men en stek av något slag, till exempel fransyska, är det man ska ha till detta. Rätt mycket försvinner i ugnen, jag fick kvar ett knappt kilo kött, så tänk på att ta till mängderna ordentligt.

Sätt ugnen på 225 grader. Skjutsa in köttet. Vänta cirka 5 timmar. Kolla med en stektermometer om det är klart.

Koka upp en liter vatten med 1 dl salt, ett gäng vitpepparkorn och något lagerblad. Lägg köttet i en bunke och slå saltlagen över. Låt ligga i 3-4 timmar. Vänd eventuellt köttet efter halva tiden. Skär upp i skivor.

Servera med potatisgratäng (finns färdig på påse), rödvinssås och en sallad.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

1 thought on “Tjälknöl med rödvinssås och potatisgratäng”

Kommentera

