Vad jag ville då och nu.

Vad ville du bli när du var liten?
Typ alla yrken som finns. Frisör, konstnär, barnläkare.. Journalist, lärare..

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Gymnasielärare, musiker eller författare.

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Gick samhälls för att det är så brett. Läste språkinrikting om det räknas som nish.

Vad hade du för betyg?
Mest MVG:n. Fick över 19 i snitt på mitt gymnasiebetyg. 20 är max.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Idrott var det sämsta. End of story.
Älskade musik, engelska och svenska. Och typ alla andra ämnen.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Lärarprogrammet. 4,5 år. Examen i slutet av 2015.

Vilket var ditt allra första jobb?
Jobbade i kök och gjorde mackor bland annat.

Vad har du mer haft för yrken?
Har städat och jobbat som café/butiksbiträde. Varit vid behovsvikarie i skolan, och jobbat som lärare.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Började springvika 2009. Började utbildningen 2010 och fick mitt första lärarjobb 2013.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
När jag fick mitt första vik, våren 2010, och fick spendera längre tid i en klass. Sen var det mest tvivel fram tills i höstas.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Öhm.. Word. Alltså skrivprogrammet word. Och programmet vi fyller i när vi har varit lediga, haha. Nej, men jag är väl lite bra på de flesta delarna i mitt jobb, tror jag.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Att jag har svårt att be om hjälp när det behövs.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?
* Fick en fantastisk text skriven av en elev på spanska för något år sedan. Kan inte skriva ut vad den handlade om men det var ett oväntat ämne och nästintill klockren spanska.
* I år kände jag att jag fick till ett klockrent upplägg i sjuan, så jag är stolt över vad jag byggt upp där.
* När mina elever uttrycker att de lärt sig precis det jag tänkt.

Vad går ditt jobb ut på mest?
Planera, genomföra och utvärdera undervisning. Bedöma elevprestationer. Typ. Sen gör vi en massa annat också.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Skulle vilja jobba med musik. Sjunga, skriva och producera, typ.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Hantverksyrken. Är opraktisk och ogillar att bli granskad när jag är klar.

Vad gör du om fem år?
Jobbar som lärare, eventuellt som förstelärare.

Vad gör du när du är 60 år?
Jag hoppas att jag känner mig nöjd med mitt arbetsliv. Att jag är lärare men att jag har gett ut några böcker kanske?

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Superkreativ. Haha.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

