#3 – semestra söder om Dalarna – check

Ni vet den där listan som jag håller på att beta av innan min 30-årsdag? På den listan fanns det en punkt som hette ”Semestra söder om Dalarna”, vilket då innebär inom Sveriges gränser. Så det utgick vi ifrån när vi planerade årets semestertripp. Valde mellan Karlstad (som jag tyckte var en himla fin stad när jag var där i samband med mina studier), Stockholm och Göteborg. Vi bestämde oss till sist för Göteborg.

staty

Enligt hitta.se är det i runda slängar 110 mil från oss och till Sveriges näst största stad. Vi kände båda två att vi inte ville köra bil så långt som det faktiskt är. Min man kände väldigt starkt att han inte ville köra bil inne i Göteborg (för det finns inte en chans att jag kör i en stad vi aldrig har varit i). Jag kände väldigt starkt att jag ville försöka minska klimatpåverkan och att flyg därför gick bort. Så lösningen blev att åka tåg till staden. Vi åkte mellan Östersund och Göteborg med byte i Stockholm och blev totalt bara 10 minuter försenade, så vi ger tågåkning 5 av 5 möjliga poäng.

ClarionHotelPost

Vi bodde tre nätter på Clarion Hotel Post, bara några meter från Göteborgs Centralstation, och trivdes ypperligt. Tre nätter på hotell innebar två hela dagar i Göteborg och på dessa dagar hann vi med Volvo Museum, Universeum, Liseberg, Paddan, strosa i Haga och shoppa. Kommer ett separat inlägg med vad vi gjorde. Vädret var perfekt på tisdagen och mulet med regn på onsdagen.

Att åka tåg genom Sverige gjorde ju också att vi fick se stora delar av landet och jag måste säga att förutom en hel del slätter i trakterna kring Västergötland så var det rätt mycket skog – och alltså likt naturen här hemma. Men trevligt var det, jag gillade Göteborg. Så nu kan jag bocka av punkt nummer 3 på min lista över 30 saker att göra innan jag fyller 30.

 

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

1 thought on “#3 – semestra söder om Dalarna – check”

Kommentera

