Möbler i vårt vardagsrum

Jag har ju tidigare visat skänken som jag beställde från IKEA. I samma beställning hade jag beställt två möbler till. Det ena var soffbordet REKARNE och det andra var skåpet IVAR som jag helt enkelt tänkte skulle funka som tv-bänk för att få lite höjd på tv:n. Båda möblerna var dock i furu, vilket jag inte ville ha. Jag ville ha möbler i mörkare trä som inte var svart, därför valde jag att köpa dessa furumöbler och sedan betsa dem. Det blev jättebra!

ikearekarne

Förutom de krav vi hade på material och färg på bordet var även form och storlek viktig. Vi kunde inte ha ett rektangulärt soffbord (eller ja, det har vi haft innan men det blev väldigt trångt) och det kunde inte ha för stora mått. Det här är 80 x 80 cm, och det är väl ungefär max. Stort plus att det är massivt furu i bordet. Rejält alltså. Bordet är lackat med Herdins lackbets, färg mellanbrun. En snabb genomläsning på innehållsförteckningen får en dock att förstå att bets är bland det giftigaste som finns, så det där med att renovera och inreda giftfritt sket sig ju rätt rejält.

ikearekarne2

Efter betsningen lackade jag bordsskivan så den ska tåla att torkas av och så. Nu fattas det väl bara en duk där ovanpå..

ikeaivar

Även Ivar blev betsad med samma bets. Vi har också monterat på ett par ben som jag köpte på IKEA. Tror dock att de hörde till Bestå-serien. Sen har vi skruvat fast skåpet i väggen så tv:n ska stå säkert där ovanpå. De tv-bänkar som finns idag är alla låga och breda, så när man tvärt om ville ha en som var hög och smal blev det att tänka utanför ramarna. Ett stort plus är att det här skåpet är billigt.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

3 thoughts on “Möbler i vårt vardagsrum”

  1. Hihi ser att ni tittar på Warcraft. Min man tvingade med mig på bio och se den… Jag förstår inte. Men det är tur att man är olika 🙂 Hihi!

Kommentera

