Time Flies

Hittade en lista om tid som jag tänkte kunde vara lite kul för att lära känna mig. Kanske. Vi kör!

1. Vad är ditt förhållande till tid?

Okej, det börjar bra. Jag vet inte ens om jag förstår frågan. Jag är inte en tidsoptimist i alla fall. Kommer alltid långt i förväg till möten och annat. Det absolut värsta som finns är att komma för sent. Så jag kanske har ett väldigt slaviskt förhållande till tid? Jag gillar också att spalta upp och planera min tid så att jag utnyttjar den effektivt. Har ofta ”att göra-listor” hemma och så där ifall jag skulle få alltför tråkigt. Slav under tiden kanske man får säga då, för det låter nästan så 😉

2.Vilken tid på dygnet gillar du bäst?

Kvällen och natten. Allt efter middagstid tycker jag bäst om. Det beror garanterat på att jag är kvällsmänniska. Ibland får jag mer uträttat efter klockan 18 än vad jag gjort på hela dagen innan.

3. Vilken är den bästa veckodagen?

Fredag. Eftersom helgen stundar och man blir ledig ett par dagar. Det brukar alltid vara trevlig stämning på fredagarna på jobbet. Alla är uppsluppna och glada. Och så får man gå hem, äta god mat och känna att man har tid ihop med familjen hela kvällen. Älskar fredagskvällar i soffan framför någon bra film eller serie (eller På Spåret när det är säsong för det). Särskilt nu när det börjar bli mörkt och man kan tända ljus.. Ja, jag älskar fredagar.

4. När går tiden som snabbast?

När man har roligt. När man umgås med folk, till exempel. Om vi har bjudit hem vänner på middag eller är hemma hos vänner på middag. Om jag är själv med en vän någonstans. Det går alltid alldeles för fort.

5. När går tiden som långsammast?

Ja, det är väl när man har tråkigt då.. Till exempel när man tentapluggar eller skriver en uppsats som man har kört fast i. Vilken tur att jag inte är student längre.

6. Hur lång tid det för dig att sminka dig?

Till vardags tar det ingen tid alls. I bästa fall använder jag mascara och en kajalpenna. Ibland täcker jag över någon finne. Tar typ två minuter. Ibland hoppar jag över sminket för att jag inte orkar/prioriterade att ligga kvar i sängen två minuter till. När jag sminkar mig för att gå ut kan det ta en kvart, kanske tjugo minuter gissar jag? Då använder jag coverstick, puder, rouge (fast just nu har jag inget rouge så jag har en ögonskugga istället..), flera ögonskuggor, mascara och kajalpenna. Läppglans ibland och ibland fyller jag i ögonbrynen.

7. Vilken tidsepok skulle du vilja leva i?

Trivs  väldigt bra i den tid vi lever i nu, förutom alla oroligheter i världen förstås. Att vara kvinna blir ändå bara lättar och lättare, även om vi fortfarande inte är helt jämställda (hur svårt ska det vara?) så jag känner inte att jag vill gå tillbaka och tappa en massa av de fördelar vi ändå har idag. Tänk rösträtt, till exempel.

8. Äter du snabbt eller långsamt?

Supersnabbt. Det gör även min syster. Tror vi tävlade när vi var små.

9. Vad gillar du mest att lägga ner tid på?

Min familj och mina vänner. Mina intressen. Tyvärr känns det lite som om mina intressen har dött de senaste åren. När jag pluggade och jobbade hade jag inte riktigt tid till dem, så jag har som vant mig av vid att göra dem. Att sjunga och kompa mig själv på pianot, till exempel. Skriva egen musik. Träna tricks med Baloo. Handarbeta eller pyssla. Skriva berättelser. Men jag tror att det kommer tillbaka steg för steg just nu.

10. Vad gillar du minst att lägga ner tid på?

Hushållsarbete. Vilket enormt slöseri med tid att dammsuga, dammtorka eller vika tvätt. Men det är bara att göra, allt i livet kan inte vara kul.

11. När vaknar och lägger du dig på vardagar?

Vaknar rätt tidigt men brukar kliva upp halv sju-sju, beroende på om det är vinter eller inte. På vintern kan jag behöva skotta snö innan jag går på jobbet. Går och lägger mig tio-halv elva för att hinna sova de timmar jag behöver. Skulle helst kliva upp halv nio och gå i säng elva-halv tolv ungefär, om jag fick välja själv.

12. Vad skulle du gärna ha mer tid till?

Fritid. Det vill väl alla, antar jag.

13. Vad gjorde du för tre timmar sen?

Fick hjälp av mina föräldrar och min syster att lyfta stommen till vår nya entrébro. Maken får ju inte lyfta något.

14. Vad händer de kommande tre timmarna?

Nu tittar jag på Netflix i en timme och sen ska jag sova.

15. Var ser du dig själv om 10 år?

Jag ser mig själv som en 36-åring. Jag hoppas att jag har haft tio lyckliga år. Kanske att den där New York-resan har blivit av. Att vi är fler i familjen, för fertiliteten ska väl minska efter 35, och att jag fortfarande delar livet med Fredrik.

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

Kommentera

