Vårt bröllop – gästlistan

Igår babblade jag på kring budget, idag tänkte jag resonera kring hur man ska tänka när man skriver gästlistan. Varsågoda, inlägg nummer 2/8 under temat Bröllop.


TEMA BRÖLLOP: ATT VÄLJA GÄSTER

Jag tror att de allra flesta upplever vissa dilemman och funderar länge innan de spikar gästlistan till sitt bröllop. Det är ju trots allt en engångshändelse att man gifter sig, åtminstone med samma person, och man vill ju inte gärna ångra att man inte bjöd någon som man hade velat ha där. För oss var den här proceduren inte så svår. Ändå hann vi så klart våndas flera gånger.

Vi bjöd våra familjer, alltså föräldrar och syskon med respektive. Hit räknades även mina mor- och farföräldrar. Sedan bjöd vi de vänner som vi umgås med. Det vi funderade mest över var vilka övriga släktingar som skulle bjudas. Min man har nämligen hur stor släkt som helst som aldrig tar slut. En del av hans familjer har egna familjer och att bjuda alla de skulle bli alldeles för många. Dels hade vi inte rymts i lokalen och dels hade kostnaden blivit för hög.

DSC_0389 kopia2

Vi valde till slut att bjuda alla mostrar och morbröder med respektive. Jag har en morbror och min man har två mostrar och tre morbröder som alla är gifta. Alla dessa är personer som vi träffar och umgås med regelbundet. Av kusinerna var det flera stycken som jag aldrig hade träffat, trots att vi hade varit ett par i fem år när vi gifte oss, så det kändes inte som om det var dessa personer som stod oss närmast. Då kändes det viktigare med våra vänner. För att göra det enkelt för oss bjöd vi alltså inga kusiner, det kändes mest rättvist. Vi bjöd också några av mina vänner som vi inte umgås med så ofta men som jag gärna ville ha där.

minaringar

Totalt bjöd vi in 50 personer och 41 av dessa kunde komma. Det blev alldeles lagom många för oss.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

