Vårt bröllop – Kläder

Den här veckan har jag bröllopstema på bloggen. Idag är det dags för inlägg nummer 3/8, som handlar om brudklänningar, skor och smycken samt makens kläder.


TEMA BRÖLLOP – KLÄDER, SKOR och SMYCKEN

En ny brudklänning kan kosta allt från några tusenlappar uppemot hur mycket som helst. De också, som allt annat 😉

Jag hade en väldigt bestämd bild av hur jag ville att min klänning skulle se ut. Jag ville ha en båtringning där mina axlar syntes, jag ville att klänningen skulle sitta åt runt livet och så ville jag ha en stor böljande kjol. Efter en massa googlande hittade jag till och med ett klänningsmönster som precis visade det jag ville ha.

monster

Jag vet inte riktigt hur det ser ut idag, men när jag gifte mig och letade klänning var 95% av alla klänningar axelbandslösa. Det är INTE fint på mig, så jag gjorde aldrig ens ett besök i en vanlig brudbutik. Istället kontaktade jag en sömmerska. Den första jag träffade var ett stort misstag från början till slut. Hon var motvillig, tyckte att jag kunde hyra en klänning om jag ville ha det billigt och avslutade med att säga att jag inte alls skulle bli fin i den typen av klänning. Jag grät efter det mötet.

Efter lite dragande i andra trådar kom vi i kontakt med en kvinna som absolut kunde tänka sig att sy. Hon bodde drygt 7 mil från där jag bodde men det var värt resan dit varje gång. Tillsammans tittade vi på olika bilder, hon kom med en massa förslag och så ritade hon upp ett eget mönster och började sy. Jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på hennes engagemang.

Så blev det då en klänning som såg ut så här. Mycket enklare än vad jag hade tänkt men det blev så bra ändå. Framförallt gick den att hantera i trånga utrymmen. Jag kände mig så fantastiskt fin, och det är huvudsaken.

Foto: Frida Steigert

Klänningen blev, så klart, det enskilt dyraste klädesplagget. Det var dock mycket billigare än om jag skulle ha köpt en klänning i butik.

Andra sätt att få klänningen billigare: Tradera, Blocket och andra sidor som säljer begagnade kläder. Det finns också företag i Kina som syr upp kopior av märkesklänningar för inga pengar alls. Tänk dock på att det de håller på med är plagiat av en designers arbete, att man kan behöva betala tull och moms på beloppet samt att du inte vet hur arbetarna som syr klänningen har det.

Skor beställde både jag och maken från Bonprix. Mina kostade inte ens 200 kronor och hans gick för kanske en 500 kronor. Jag ville ha skor som jag kunde använda senare och inte bara en gång. Ett par vita med en låg kilklack blev valet.

skor

Foto: Frida Steigert

Min mans kostym och skjorta köpte vi nya på Dressman. Slipsen beställde vi i rätt färgnyans på Ebay. Även marskalken fick en slips i samma färg.

Smycken var en post som jag sparade in lite på. Jag köpte ett par örhängen på Glitter, haha. Men jag tyckte mycket om dem. På glitter köpte jag också några billiga halsband för att få tag på kedjan, och så köpte jag faktiskt ett hängsmycke på Guldfynd. När vi firade ett år fick jag matchande örhängen, det har jag visat här. Nu väntar jag bara på att få byta ut kedjan till en i riktigt guld, men det får bli i framtiden någon gång.

På bröllopsforum som jag hängde på läste jag att man skulle ha hudfärgade underkläder, för det var det enda som man kunde vara säker på inte skulle lysa igenom klänningen. Sparade in lite här också. Jag köpte hudfärgade trosor med lite högre midja och ett par hudfärgade stay ups på … Lindex. Fyllde sin funktion. Stay ups valde jag förresten för att slippa krångla med strumpbyxor vid toabesök. Fungerade riktigt smidig!

DSC_0190 kopia2

Foto: Frida Steigert

Axelbandslös BH från Lindex har jag dock testat och tyckte inte att det var någon direkt hit. Jag tycktes behöva en axelbandslös BH eftersom man ändå såg en liten del av mina axlar. Så jag köpte en Wonderbra Ultimate Strapless. Det absolut bästa som finns, enligt oberoende källor och mig själv. Vet inte om modellen finns kvar att köpa, men den var rätt dyr i Sverige. Jag beställde en från Storbritannien för ungefär halva priset. Att beställa inom EU gör också att man inte åker på någon tullavgift eller moms. Nu är ju Storbritannien på väg ut ur EU så efter det gäller förstås andra regler 🙂

Puh! Det var ett långt mastodontinlägg om kläder! Hoppas att någon känner att de har fått tips i kläddjungeln man letar i när man ska gifta sig. Som ni märker ger jag mest budgettips. Tips på hur vi gjorde för att få saker och ting billigare. Nu blir det ett par dagar med annat, men på lördag kommer ett inlägg med mer tips på hur man kan spara pengar. Stay tuned!

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

Kommentera

