Recept: Räksoppa

Här kommer ett tips på mat till helgen! På helgen vill man gärna äta lite godare, lyxigare mat. Åtminstone om du frågar mig. För ett tag sedan lagade vi denna räksoppa. Fantastiskt god och bra söndagsmat, om du frågar mig. Soppan mättar bra och det blir tillräckligt till en lyxig matlåda på måndagen. Eller så är man fler i familjen och allt går åt.

Du behöver:

1 kg oskalade räkor.
2 gula lökar
1 liten bit rotselleri (ca 1 dl hackad)
fiskfond
grönsaksfond
3 dl grädde
1 dl vitt (matlagnings)vin
5 dl vatten

Hacka lök och rotselleri fint. Fräs dem i fett tills löken blir genomskinlig och rotsellerin lite mjukare. Grönsakerna ska inte ta färg. Tillsätt vinet, vatten, grädde och fond efter smak. Låt koka ihop tills vinet inte smakar rått längre. Skala räkorna. Ta grytan från plattan och rör ner räkorna. Servera efter ett par minuter då räkorna blivit varma.

En klick aioli passar jättebra i denna soppa!

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

One thought on “Recept: Räksoppa”

  1. ❤ MMM, det är en av mina favvo! Jag undrar om det är jag som ska svara på mail till dig förresten!? Jag måste kolla det sen. Har blivit lite mycket just nu. Men hursomhelst har jag iaf tagit mig tid att nominera dig till Liebster award – självklart ❤ Så vill du vara med i det så kan du kika på min blogg på inlägget från igårkväll. Vore skoj! Vi hörs! Kram

Kommentera

