I mitt badrumsskåp

Jag tänkte att jag skulle visa (delar av) mitt badrumsskåp. Jag har perioder i mitt liv då jag lider av extremt torra händer och eksem i händerna. Det här är något som jag har sökt vård för och då fått kortisonsalva och mjukgörande kräm utskrivet. Det har inte hjälpt alls. 

Under hela min grundskoletid testade jag olika handkrämer med varierande resultat. Jag hittade till slut en som fungerade så att den höll eksemet i schack om jag smorde fyra gånger per dag. Det räckte dock med att missa en gång så bröt helvetet ut. När jag gick i nian blev min mamma medveten om olika krämers innehåll och efter det bytte jag abrupt ut den krämen jag använde då. 

Vanliga ”mjukgörande” krämer innehåller mineralolja. Mineralolja tillverkas av en restprodukt vid oljetillverkning. Det som blir över när man har framställt bensin, symaskinsolja och asfalt blandar man alltså i hudvårdsprodukter. Förutom att det rent spontant inte känns så fräscht  (industriarbetare ska alltid tvätta bort den olja de fått på händerna omedelbart ) täpper oljan till porerna och skapar ett smörjberoende. 

Jag började använda produkter gjorda på vegetabiliska oljor och efter två månaders lidande upplevde jag en klar förbättring. Idag har jag långa perioder då jag är bra och inte behöver smörja alls och ungefär en period per år då jag får ett utbrott av eksem. Jag kan leva med det.

Såå.. Jag har bytt ut de produkter jag använder till såna som är gjorda på bra grejer. 

Här har vi, från vänster, handkräm, schampo och deodorant från Ljung Hudvård samt ett schampo från Maria Åkerberg. Båda dessa märken är svensktillverkade och innehåller bra ingredienser. Jag brukar använda Ljungs schampo men på sista tiden har mitt hår blivit så glanslöst så jag köpte en flaska av Maria Åkerbergs för att variera lite. Håret mår bättre nu i alla fall. Det bästa är att man inte behöver något balsam. 

Här är allt jag använder till mina ögon. Längst upp har vi en flytande eyeliner från Benecos där jag är lite osäker på innehållet. Den ger inga reaktioner hos mina ögon i alla fall. Sen en eyeliner i pennform från Maria Åkerberg men inköpt innan namnet ändrades. Mitt Coverstick från MÅ är fantastiskt. Jag använder som eyeliner, ögonskugga och concealer beroende på behov. Sen har jag två mascaror, en från SANTE som jag använder just nu och en från MÅ som jag haft förut och ska använda sedan.

Ett gäng ögonskuggor. Den tredelade kommer från SANTE och övriga från Maria Åkerberg.

Välanvänt puder och ett läppglans från Maria Åkerberg. Cerat från Ljung Hudvård.

..och så tar jag mig genom livet. Vad har du i ditt badrumsskåp? 

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

Kommentera

