Back to Basics

Alltså det här med träning. Vad mycket tid jag lägger på att fundera på hur, vad och när jag ska träna.

Jag kom igång sent i livet med att träna. Fyllde 22 år samma månad som jag bestämde mig för att börja. Då hade jag fått så dålig kondition att jag tyckte det var otäckt. Sökte mig till Friskis och Svettis i Östersund, eftersom den enda träningsformen jag kände till som jag visste att jag tyckte var rolig var gympa.

wp-image-2048789164jpg.jpg

Folkhavet vid Tjejmilen – det roligaste jag har gjort träningsmässigt

Så sen har jag hållit på, olika mycket i olika perioder så klart, men jag har lovat mig själv att aldrig sluta. Vi flyttade från Östersund och jag hittade några gruppträningspass i den nya staden. Provade pump, träning med skivstång alltså, och gillade det. Förra året tecknade jag gymkort här där vi bor nu och gick på pass. Här blev det mest spinning, ibland kombinerat med styrketräning.

Nu gick gymkortet ut i augusti och jag tänkte inte förnya det. Träningen har på sista tiden varit tråkig, tung och smått ångestfylld. Är det något jag har lärt mig om mig själv så är det att jag måste tycka att träningen är rolig för att den ska bli av. Det viktiga är ju att träningen blir av!

Så i höst har det blivit Back to Basics. Vi har numera en friskvårdstimme på jobbet varje vecka, och jag utnyttjar min till att gå och simma. Känner redan skillnad i axlar och mellan skulderbladen eftersom jag böjer ryggen åt andra hållet jämfört med när jag sitter vid skrivbordet. Jag hade velat fortsätta gå på gympa en gång i veckan men det finns ingen ledare för det just nu. Istället blir det hemmaträning.

En gång i veckan kör jag ett kort men tungt styrkepass medan maken lagar middag. Då hinner jag både träna och duscha innan det är dags att laga mat. När F börjar jobba igen får jag nog laga något snabbt och enkelt efter träningen, helt enkelt. Planen är också att hinna ett längre pass på antingen lördag eller söndag. Då ska det vara fler styrkeövningar som tränar igenom hela kroppen och lite konditionsövningar också.

Förutom denna träning försöker jag bli bättre på att stretcha och göra olika stretchövningar även de dagar som jag inte specifikt har tränat.

Det kortsiktiga målet är att bli rörligare och starkare i ryggen för att på så vis slippa ha ont och vara stel där. Jag vill också så klart känna att jag använder musklerna. Och få tillbaka träningsglädjen, och där tror jag faktiskt att jag är redan. Jag känner mindre press och stress kring mina pass och då blir det också roligare!

wp-1472969636904.jpg

Min syster och jag vid årets tjejmil.

Mitt långsiktiga mål blir sen att träna inför nästa års tjejmil, för det ska jag göra om!

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

Kommentera

