Vår hall

Som jag har berättat lite till och från har ju en hallrenovering genomförts i vårt hus här i höst. Jag hann inte ta några före-bilder på rummet innan min man började riva tapeter (…). Men jag har ett resultat att visa upp i alla fall, så får ni föreställa er hur det såg ut innan.

Det här är alltså det som är tänkt att vara ”huudentrén” i vårt hus. Vi använder den dock inte som entré och då finns det möjlighet att mer nyttja den som ett genomgångsrum.

Golvet. Jag börjar med golvet. Innan låg här en plastmatta. Samma som låg i delar av vardagsrummet innan. Eftersom jag till viss del försöker giftminimera mitt hem ville jag inte ha kvar plastmattan eller lägga en annan plastmatta. Klickgolv i form av vinyl eller laminat går också bort då det är varianter av plast alltihop. Vi ville heller inte lägga ett klickgolv av trä som vi har gjort i de andra rummen. Iställer började jag undersöka materialet linoleum, som är ett naturmaterial. Jag hittade produkten Marmoleum Click som är plattor av kork, med trä i ett mellanlager och så ett ytskikt av linoleum. Plattorna klickar man ihop med varandra nästan som ett klickgolv men ännu enklare. Vi har valt färgen Volcanic Ash. Vi är nöjda med färgen, med läggningen och tycker att golvet känns så himla stabilt! Det bästa golvet vi har lagt hittills i detta hus.
Fondväggen kommer från Sandbergs kollektion Flora Sandbergica och heter Heidi ljusgrå. Jag är helt galet kär i den. På de övriga väggarna köpte vi en enfärgad ljusgrå tapet från Eco. Kan inte säga exakt vilken vi har valt men vi valde från de billigaste rullarna eftersom vi skulle ha en del tapeter. Båda tapeterna är Easy Up (eller non-woven) vilket är bra när man ska tapetsera men lite synd eftersom tapeten är en polyesterblandning och polyester = plast.

Förutom golv och tapeter har det gått åt en del färg i detta rum. Taket målades två varv med takfärg och blev mycket ljusare. Furutrappan har blivit vit. Vägg- och takpanelen ovanför trappan har även den blivit vit. Till trappstegen använde vi Dekorvax. Vi hade valt en kulör som skulle bli ljusgrå men.. Jag tror att jag använde alldeles för mycket när jag gjorde första trappsteget så det blev väldigt mörkt och lite brunaktigt. Jag var ju tvungen att fortsätta likadant på de andra trappstegen, så klart. Resultatet blev riktigt bra ändå, om än en helt annan kulör än vad det var tänkt. Dekorvaxen i sig var inte halkig men på golv (som ju alltså en trappa är..) rekommenderades att man strök på ett lager med hårdvaxolja och den är lite halkig. Vi kommer nog att köpa trappstegsmattor och lägga på trappstegen för att göra trappan mindre farlig.

Vi är väldigt nöjda med att ha fått en ljusare och modernare hall. Trots att väggarna innan ändå hade vit tapet och vi har satt dit en grå tapet som, även om den är ljus, är mörkare än den tidigare färgen upplevs rummet som ljusare. Det beror nog också på att trappan har blivit vit och att taket fick sig en uppfräschning. Nu ligger vi lågt med renoveringar till sommaren, då utsidan ska få sig en omgång!

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

2 thoughts on “Vår hall”

Kommentera

