Julpynt hemma hos oss

Så här dan före dopparedagen tänkte jag att jag skulle visa upp lite av vårt julpynt. Med betoning på lite, bara en liten del av det som står i köket.

julpynt

Den här hörnan med pynt är nog min favorit i hela huset. I mitten står en vit kruka fylld med en ljusdekoration. Den har vi hittat bland min svärmors julsaker.

julpynt-2

De här vita tomtarna är fyndade på en mellandagsrea för två år sedan. Vi köpte dem på en lokal möbelaffär.

julpynt-3

..och den här tomten gjorde jag själv när jag gick på gymnasiet. Skidor, stavar, skägget och huvudet köpte jag på Panduro, minns jag. Sedan stickade (!) jag tomteluvan och ”kläderna” han har på sig. Han har en mantel baktill. Jag tror att kroppen är gjord av en toarulle. Han kan dock inte stå själv, så han lutar lite mot väggen. Ostadige Simon kallar jag honom.

julpynt-4

Den här tomtenissan gjorde jag samtidigt som den förra tomten. Här köpte jag huvudet och kälken, sedan stickade jag kläderna och flätade hår till henne.. Tror att kroppen där inne består av en piprensare. Men hon är fin bara lite sned. Till vänster står tre pyttesmå, gammaldags ljusstakar fyndade på secondhand för 5 kronor styck.

julpynt-5

Jag avslutar med en bild på det idealiska julpyntet: små saker som man nästan inte märker. En tomte i en blomkruka, en lite juligare kylskåpsmagnet.. Min dröm är att ha tomtar överallt utan att någon tänker på det.

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

