Hundmänniska

Det är helt otroligt, men imorgon fyller Baloo 7 år! Det betyder att i juni har jag alltså haft honom hos mig i lika många år. Därför tänkte jag att det kunde passa med en hundlista att fylla i? Vi kör!

1. Hur länge har du haft din hund?
7 år, som sagt. I juni.
2. Vilken ras är det?
Baloo är en Svensk Lapphund. Svensk Lapphund är en av de äldsta hundraserna, en av våra nationalraser, och tyvärr är den lite hotad när det kommer till rasens överlevnad. Det föds just nu lite för få valpar, men vi ser en uppåtgående trend så jag försöker ändå se positivt på framtiden.
DSC_0643 kopia
3. Varför skaffade du hund från första början?
Jag bara kände att jag måste ha hund, annars dör jag. Lite som jag gissar att en del känner när de bara måste få ett barn. Jag var väldigt intresserad av olika hundsporter och annat när jag skaffade Baloo och ville gärna hålla på med agility och annat.
4. Hur ofta och hur länge umgås du med din hund per dag?
Just nu hämtar jag honom hos mina föräldrar efter jobbet varje dag och sen umgås vi till nästa morgon när jag lämnar honom där igen. Vi går promenader, myser i soffan eller bara är i samma rum.
5. Har du och din hund en speciell tradition tillsammans? 
Hm.. Vi har många gemensamma vanor, men kanske ingen tradition så?
6. Hur ofta får din hund följa med dig på äventyr?
Alltid när det går. Ska vi ut i skogen vill jag ha med mig Baloo. Han har följt oss runt och sovit på alla möjliga konstiga ställen genom åren så han följer gärna med. Däremot lämnar jag honom gärna hos hundvakt om vi ska till en stad för att shoppa eller så. HUr kul är det att ligga i en bil en hel dag?
7. Finns det några tillfällen då du önskar att du inte hade skaffat en hund?
Nej. Eller, kanske när jag fantiserar om utlandsstuder/utlandsjobb, men det har jag nästan slutat fantisera om.
8. Hur ofta köper du tillbehör till din hund, ex mat, kläder, leksaker…?
Mat köper jag ju när det är slut. Han svälter aldrig. Annars är det sällan jag köper grejer åt honom. han får nya koppel och halsband/sele när det behövs. Leksaker leker han knappt med och han tycker inte om tuggben så det är rätt sällan jag köper något specifikt åt honom.
9. Kan din hund göra något/några trix? Vilka då? Hur länge tog det att lära den trixet?
Massor, faktiskt. Han kan de vanliga: sitt, ligg, rulla runt, high five (istället för vacker tass) med flera. De trixen lärde han sig ganska tidigt och gick snabbt att lära in.Har lärt honom att kliva upp på min rygg med framtassarna om jag ligger ner på mage. Det tog lite längre tid, men det gick!
10. Gör en bucketlist med saker du vill göra tillsammans med din hund!
Jag hade gärna velat gå en till fjälltur med honom men med tanke på situationen med hans armbågsled så kommer det inte vara möjligt. Jag skulle vilja träna och tävla i agility  men det går inte heller av samma anledning. Min önskan är att han ska få bli så gammal han kan med bibehållen livskvalitet och att jag ska få följa honom resten av hans liv ❤
Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

