Påskafton och Påskdagen 2017

På Påskafton fick vi besök av en familj som är bekant med mina föräldrar. Vi skulle ”visa upp” fjällen så då körde vi en lite längre tur med skotrarna. Närmare två mil. Där fick vi leta länge efter lä. Den här påsken har inte varit luftvarm och dessutom varit väldigt blåsig så just att hitta ett ställe som var lite vindstilla kändes ganska viktigt. Tyvärr var det lite svårt men vi hittade ett ställe där det blåste lite mindre i alla fall.

Den där sjön hänger vi rätt mycket på 

Det blev en bra dag, med lunch stekt utomhus och kaffe med kaka kokat direkt på elden (jag dricker ju inte kaffe men äter gärna en kaka). Solen tittade fram och fjällen var vita mot den blå himlen.. Ja, jag romantiserar. Jag frös som tusan också, men jag tycker att det är värt det. Har för övrigt aldrig frusit så mycket som jag har gjort den här vintersäsongen – det har blåst kallt hela året.

Dagen efter var det Påskdagen och vi åkte ut igen. Mer fika och sol och prat. Sen bröt vi av dagen med två saker. Först åkte vi iväg på en visning av ett fritidshus i samma by som min syster har byggt sin stuga. Vi har inga planer på att köpa ett fritidshus (just nu) men drömmer lite om att bygga eget och just det här fritidshuset var helt nybyggt. Det var så nybyggt att de inte hade fått besiktningen godkänd ännu, så det var kul att titta på. Vi ville titta på just det här eftersom det verkade ha en helt fantastisk planlösning, och det tycker vi väl fortfarande nu när vi har sett det live. Då vet vi vart vi ska vända oss om det blir dags att bygga någon gång.

Efter visningen åt vi middag hos min syster i hennes stuga. Medan hon lagade mat tog Fredrik och pappa tag i att sätta upp en klocka åt henne (en sån där siffrorna är som stickers man sätter på väggen). Hon har himla mysigt så det är klart att jag känner att jag gärna skulle bygga själv och få det fint och välplanerat från första början.. Ja, vi får ju ser hur det blir med det. Samtidigt är jag inte sugen på att låna flera miljoner för att bygga.

Middag hos syster: entrecote med gratäng och sallad 

De här två dagarna var i alla fall väldigt mysiga och härliga.

Författare: innehosina

24- årig tjej från Norrland som skriver om allt mellan himmel och jord. Bor i en trea med hund och min blivande man. Pluggar på distans, stickar barnkläder och sjunger högt i duschen. Här i min blogg kan ni läsa om allt detta och en del annat.

Kommentera

