När symaskinen åker fram..

Som bekant hade vi ju en lite längre helg i helgen, som slutade igår istället för en dag tidigare. Den här helgen var också den första sen någon gång i mars som vi var hemma, så helgen har ägnats åt att vila och att städa, röja, fixa och dona. Bilarna fick sommardäck, blev tvättade och städade. Huset blev storstädat. Och symaskinen åkte fram!

maj172

De nya gardinerna som skymtar på denna bild behövde kortas av och fållas, så jag behövde maskinen. Gardinerna har en sandfärgad botten med vita blommor på oc hde passade jättebra i vardagsrummet! Jag var lite orolig över att det skulle kännas mycket med så stort mönster, men jag har trots allt enfärgade väggar så det blev bara trevligt med lite mönster. Har jag visat björken förut? Den fick vi i julklapp av min syster.

maj173

När maskinen ändå var framme passade jag på att sy en duk till skänken i vardagsrummet. Lappteknik med fyra bitar som jag klippte av spillbitarna från de avkortade gardinerna. De andra lapparna har jag köpt på IKEA. De brukar sälja buntar med färdigklippta lappar om man letar i deras avdelning med metervaror. Jag blev ganska nöjd.

maj171

Soffan fick ”nya”, gröna plädar och kuddarna fick nya överdrag. Fullkomligt älskar överdragen, men använder de bara på sommaren så jag inte ska tröttna på dem.

maj174

När maskinen ändå var framme passade jag på att sy en duk/löpare till matbordet. Har tänkt sy i över ett år nu, men till slut blev det av!

maj175

Duken matchar gardinerna som jag hängde upp förra veckan. De här köpte jag in förra året, och då köpte jag också metervara för att kunna sy två gardinkappor. Har fortfarande kvar en hel del tyg men jag kan ju inte täcka hela köket med samma mönster..

Författare: innehosina

Ägare av bloggen Inne hos Ina // Owner of the blog Inne hos Ina

Kommentera

